tisdag 22 september 2009

Skatteverkets broschyrer

Om man ska starta eget, till exempel för att man frilansar vid sidan av sitt vanliga jobb och skulle tycka det var käckt att kunna fakturera i stället för att kräva att uppdragsgivarna sätter upp en på sina ordinarie lönelistor om de vill anlita en, så får man läsa på lite. Och eftersom allt handlar om hur man betalar skatt på rätt sätt så man slipper gå runt och oroa sig för att vara en brottsling är det lämpligast att vända sig till Skatteverket.

Skatteverket har information. Mycket. Den är minst sagt lättillgänglig och även hyfsat pedagogisk. Visserligen skulle de behöva jobba lite på strukturen så att man slipper klicka sig fram och tillbaka mellan tusen olika broschyrer och sidor, men man kan inte anklaga dem för att inte göra sitt allra bästa för att informera.

Problemet: Skatteregler är av naturen förlamande tråkigt. Och det är så mycket termer man måste slå upp, så många begrepp man bara har en luddig föreställning om vad de betyder. Jaha, om jag har en enskild firma kan jag göra ett så kallat förenklat årsboksslut. Men vad är egentligen ett bokslut? Jag menar hur ser det ut, hur gör man det?

Ergo: Det går lite trögt. Men jag har i alla fall tagit reda på att det är FA-skattsedel jag ska ansöka om, och att firmans organisationsnummer blir mitt personnummer, och ungefär vad som måste vara med på en faktura. Baby steps.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar